L’ABER-WRAC’H

Vanmorgen konden we eindelijk eens op een normale tijd vertrekken richting L’Aber-Wrac’h. Om 8.55 uur verlieten we de haven. Er stond een dikke windkracht 5 dus het eerste stuk reefden we de rolgenua om vervolgens Ilde de Batz te ronden.

L’lle de Batz

Net om de hoek gingen we als een speer voor de wind richting L’Aber-Wrac’h. Je komt dan langs côte de granite rose dat bekend staat om de roze granieten rotsen. Onderweg ging de diepte terug van 60 meter naar 4 meter in een heel diep stuk dus wij weer hopen op dolfijnen maar helaas… We gingen zo snel liepen wel 13,5 nm door het water dat we zo de ingang van L’Aber-Wrac’h voorbij sjeesden. Duur foutje want toen moesten we weer terug aan de wind met stroming tegen en een wind die aantrok naar windkracht 6. Om 15.00 uur legden we aan.

Als je L’Aber-Wrac’h voor het  eerst aan doet, raden we aan de zuidelijke aanloop te nemen. Het beste is het te doen bij daglicht. Zowel de noordelijke  als de zuidelijke aanloop is omringd door rotsen.

Aanloop LÁber-Wrac’h
Rotsen bij de aanloop
Mosselbanken
De mossel oogst

In de haven is nogal wat reuring want morgen vindt er een zeilevenement plaats. Er komen veel boten binnen. We helpen even aanleggen want met deze wind is het geen pretje. We zijn nog even naar het eerst dorp met supermarkt gelopen, 20 minuten omhoog maar daar was niet veel te beleven. Je kunt er rondom de kerk wandelen en er is een bakker, slager en supermarkt. Dat was het wel weer.