Lagos

Op naar de Algarve. Om 6.00 uur ging de wekker af en om 6.40 uur vertrekken we richting Lagos. We hebben een lange dag voor de boeg. We beginnen zonder wind dus motoren een stuk. Daarna kunnen we motorzeilen. Het is wel 57 mijl naar de eerst volgende kaap. Er zwemmen nog wat dolfijnen gezellig met ons mee. Na 5 uur kunnen we eindelijk zeilen met halve wind langs costa de São Vincente. Als we bij de kaap komen moeten even voor de wind. We ronden cabo de São Vincente en dan begint het te poeieren. We gaan halve wind naar Lagos toe. We passeren Ponta da Piedade waarvoor we net even iets minder hebben en strijken snel het grootzeil. We besluiten om toch maar niet te ankeren want er staat heel veel wind. Later lees ik dat dit ’s nachts gaat liggen en heel normaal is hier. We tanken af en dan begint het fijne incheck proces weer. Dat duurt altijd een minstens een half uur. Voor haven ligt een voetgangersbrug. Deze moeten we oproepen en na 4 minuten wordt deze geopend en om 20.00 uur leggen we aan in de toegewezen box.

Ankeren bij de grotten van Lagos
En zo ziet het er uit naar de grotten toe
Dit is een afgeschermd binnen meertje. Alleen te berijken via de ingang op de achtergrond

Lagos is een zeer toeristische, maar gezellige stad. Deze staat ook bekend om de winkel Sompromar waar je allerlei onderdelen voor je boot kunt krijgen. Louis is daar uiteraard meteen naar toe gegaan want er moet een en ander vervangen worden. Er zit ook een grote supermarkt naast de haven dus we kunnen de voorraden weer even aanvullen.  We wandelen door de oude stad met allemaal eettentjes (menu in elke taal vertaald zo’n beetje) en winkels met toeristische snuisterijen. We hebben lekker warm gegeten, home made cooking, bij familie Restaurante Bar Inna. Voor 16,5 euro waren we klaar incl. een halve liter witte wijn ;-). Morgen gaan we voor anker bij het strand om met de dinghy langs de rotsen van Ponta da Piedade te varen. Dit is het allermooiste strand van de Algarve. Hier liggen allemaal rotsformaties, kliffen en grotten aan de Atlantische oceaan. De rotsen hebben een eigen naam gekregen zoals de Kameel, de Sfinx en de Olifant. We varen met de dinghy tussen allemaal kano’s en boten door met toeristen. Het is een broodgevecht wie het eerst tussen de rotsen door kan varen. Het is heel mooi om te zien. We klotsen wel door die snelle bootjes die langs ons heenscheren. Nadat we de rotsen bewonderd hebben, gooien we het anker los en gaan we voor het strand net buiten de haven liggen. Hier is het lekker rustig. Er ligt maar 1 Belgische boot naast ons.

73 miles

Leuk om zelf te ontdekken met een kano

Op de brug vanuit de haven zien we de boulevaard

Op naar Lagos ronden we Cabo de São Vincente
Aanloop Lagos
En We ankeren uiteindelijk hier met op de achetrgrond Lagos met de mooie zandstranden

2 gedachten over “Lagos

1. Ha mooie die foto met de vuurtoren op cabo de sao vicente. Het geeft een gevoel dat jij bent aan het einde van Europa…Lagos ziet idd interessant uit…Misschien ook tijd om ff van de stranden te genieten voordat massa-toeristen er aankomen….Uiteindelijk hebben juliie nu meer zon dan voorheen…

1. Ja, we gaan nu een paar dagen in Gibraltar verblijven. We lopen wat achter met de blog, maar Cepsa Huelva zijn we al langs……..