Nazaré & Peniche

Vandaag naar Nazaré. We moeten wachten tot 9.00 uur om de toegangsmunt in te leveren en totdat het tankstation open is. Die was namelijk gisteren op zondag gesloten. Om 9.20 uur varen we uit en alweer met miezerregen. Radar maar weer aangezet. Nog even kunnen motorzeilen maar daarna wind tegen en geen wind. Met 3 zeilboten varen we richting het zuiden. Halverwege kunnen we pas weer kust zien als de regen mindert en uiteindelijk ophoudt. We worden opgevangen door de havenmeester die ons een plekje toewijst. Nazaré is een echt badplaats met een lange boulevard. Vanavond speelt Portugal dus op elk terras staat een tv aan. We gaan lekker een hapje eten en kijken ondertussen gezellig met de Portugezen mee. Gelukkig winnen ze met 1-0. Er is veel politie op de been.

37 miles

Portugal kijken met een spietje
Oude historie

Op naar Peniche. Het is zowaar droog en een beetje bewolkt. Om 9.40 uur gooiden we los. Het werd weer eens motorzeilen want er stond weinig wind. Al snel trok het open en begon het zonnetje te schijnen. We voeren langs de Costa de Prata (zilver). De zee was heel kalm. We ronden de Cabo Carvoeiro en zagen de havenmonding al liggen. Op de ais zagen we zo’n beetje de hele vissersvloot tegelijkertijd naar buiten komen. Erg grappig om te zien. De havenmeester was nergens te bekennen. Het kantoor was pas om 16.00 uur open. Een erg gezellige man die niet om een praatje verlegen zit. De stad is net een vestingstad met een muur erom heen. Mooier dan je zou verwachten. Helaas hebben we heel veel last gehad van de vissers ’s nachts. Ze hielden zich niet aan de snelheid van 3 knopen dus we werden de hele nacht op de steiger gegooid en knalden alle kanten op. Geen aanrader dus…..

23 miles

Vanaf het water zien we een opening in de muur…
Dit blijkt een soort prive strandje bij het ford
Net voordat we de haven aanlopen varen de vissers tegelijk uit
Cabo Carvoeiro…
met de rots
Schitterend kleurde de stad achter Peniche op