Guernsey

Na even 1 dag bijgekomen te zijn van de vorige trip kwam het gisteren niet goed uit om te vertrekken naar St Pieters port. Het tij en de wind zaten tegen. Bij het nemen van het 2e tij zouden we pas in het donker aankomen wat niet onze voorkeur heeft. Om nu om 4.00 uur op te staan is ook zo wat dus vandaag alweer 1 uur later op kunnen staan en om 5.40 uur vertrokken. Toen we uit wilden varen kwam er een grote cruise schip, de Koningsdam van de Holland America Line binnenvaren. De pilot was al onderweg om de haven ingang af te sluiten. We waren net op tijd en konden er gelukkig net ervoor langs anders hadden we minstens 10 minuten moeten wachten.

Vertrek Cherbourg
Koningsdam

We begonnen met een rustig windje richting Cap La Haque te varen. Dit verliep voorspoedig. We moesten 3 uur voor HW Dover vertrekken en haalden 6 knopen. Daardoor waren we eerder bij de gevreesde Alderney Raz.  Dit is een stroomversnelling in open zee waar nogal wat horror verhalen over geschreven zijn. Je moet deze alleen nemen bij rustig weer en met meer dan 6 beaufort tegenwind zelfs afgeraden. De golven die dan ontstaan kunnen hoger dan 2 meter zijn met brekers ertussen. Wij waren daar een half uur eerder dan gepland en wij zeilden een halve wind met 6.5 knoop de Alderney Raz binnen. We hebben de stroomversnelling niet gezien we waren hem te ver vooruit. Wij begonnen met een windkracht 4 maar eindigden met 6. Het ronden van de kaap en passeren van de raz liep zeer voorspoedig. We konden heerlijk op de genua aan de wind zeilen. Op het laatst moesten we de genua reven.

Cap La Haque
Alderney

Net voor Guernsey moest Louis de vlag weer wisselen. We zijn nu weer op Engels grondgebied. Er blijkt een speciale vlag voor Guernsey te zijn, maar ja je kunt niet alles hebben. We hebben de Little Russel genomen tussen Guernsey en Herm in. Als je hier aankomt kun je niet direct de haven in. Er ligt een sil voor. Dit is een dam die onder water ligt tijdens HW, zodat de haven bij LW niet leegstroomt. We moeten wachten aan het waitingpontoon totdat de havenmeester je komt halen en naar binnen leidt. We liggen hier nu met 20 boten te wachten totdat het water hoog genoeg is en we naar binnen kunnen. Zodra we aanmeerden kwam direct de havenmeester aangevaren. We moeten een douane verklaring invullen. Er liggen allemaal moorings voor de haven waar bootjes aan liggen. De grote ferry gaat daar net voor langs. Erg mooi om te zien.

Aanloop St Pieters port

Na bijna 3 uur voor de haven te hebben gelegen lag iedereen voor de haven te dringen. De havenmeester lag in zijn bootje voor de haveningang om de haveningang te blokkeren. Om de beurt werd kwam een andere havenmeester met zijn boot jou ophalen en werd je naar je plek gebracht. Erg vermakelijk!

Vandaag op de vouwfiets het eiland verkent. We zijn een ware attractie. Behalve mountainbikes en racefietsen fietst hier niemand. Er zijn veel heuvels hier. Ook het “links” fietsen is voor ons nog wel een uitdaging zeker omdat er bijna geen fietspaden zijn en dan die rotondes ;-). Guernsey is een prachtig belastingvrij eiland zie ook de foto’s.

Tip: Er is een jaarlijks feestweek rond 9 mei wat hier groots wordt uitgepakt.

43 miles

Entree naar de winkel straat

Droogvallen in 1 van de vele baaien
Open lucht zwembad op de voorgrond en links achter de haven met het fort ervoor

5 gedachten over “Guernsey

1. Geweldig om te zien. Op iedere foto van Louis wordt zijn hoofd bruiner…. en zijn glimlach groter 🙂
    Wij denken dat jullie er tot nu toe veel plezier in hebben… ziet er goed uit.

2. Wat een heerlijke verhalen en prachtige foto’s. Het is een feest om te lezen hoe jullie reis verloopt. Op naar het zuiden!